Jak szpachlować modele – Podstawy Sklejania Modeli cz.3

MODELARSTWO OD PODSTAW

Jak szpachlować modele – Podstawy Sklejania Modeli cz.3

Produkty do szpachlowania modeli

Jak używać szpachli modelarskiej ?  – w tej części poradnika omówimy ten kolejny ważny proces budowy modelu, który pozwoli uzyskać bardzo profesjonalny wygląd naszej miniatury. W zasadzie pytanie powinno brzmieć – jak szpachlować modele (?), ponieważ można robić to nie tylko szpachlówką modelarską o czym w artykule poniżej – zapraszam do lektury.

Co to jest szpachlowanie modeli

Wyobraź sobie dwie połówki wieży czołgu, które po sklejeniu i pomalowaniu będą zdradzały, że są złożone z dwóch części – jak w zabawkach. Gdyby były zaszpachlowane, po pomalowaniu element wyglądał by o wiele bardziej realistycznie.Co to jest szpachlowanie modeli i po co je stosowaćJak szpachlować modele

Mówiąc wprost szpachlowanie modeli jest to zakrywanie niewidocznych w „rzeczywistości” łączeń i ubytków części naszego modelu, aby nadać jak największy realizm miniaturze, a także łatanie… fuszerki producentów modeli.

Niestety jak to w życiu, są producenci lepsi i gorsi. Tak samo jak ich konkretne produkty, a to oznacza lepsze i gorsze spasowanie części. Im gorzej części będą spasowane, tym więcej szpachli będziesz potrzebował aby to wszystko połatać. Nowe modele, te z górnej półki topowych producentów już często wymagają tylko minimalnej ilości szpachlowania. Jak szpachlować modele

Jeśli jesteś początkującym adeptem modelarstwa i nie wiesz jak szpachlować modele, wydaje Ci się to na pewno dość trudnym zadaniem. Nic bardziej mylnego.  Jest to żmudny, ale prosty proces. Sprawdź krótki filmik poniżej na którym pokazuję jak szpachlować modele za pomocą szpachlówki modelarskiej oraz czym je obrabiać:

 Jak szpachlować modele

Pamiętaj, że pierwszą czynnością jest staranne obcięcie i zeszlifowanie wszelkich niechcianych fragmentów odlewu. Szpachlowanie wykonuj tylko i wyłącznie gdy już części są obrobione i maksymalnie możliwie spasowane.

Jaka szpachla do modeli plastikowych jest najlepsza?

… odpowiedź na to pytanie nie istnieje. Nie można wskazać takiego produktu, ponieważ innych właściwości będziemy oczekiwać przy łataniu dużych dziur, innych przy drobnych szparkach, a jeszcze innych przy zapadnięciach jam skurczowych.Ubytki w modelu jak szpachlować

Jeśli widziałeś filmik, wiesz już czym jest szpachla modelarska i jak jej używać. Ale musisz też wiedzieć, że nie tylko gotowe produkty nazywane jako szpachlówki (najczęściej z ang. modelling putty) nadają się do tego zadania.

Czasami nawet lepiej jest użyć czegoś innego. Dlaczego oraz więcej o samych szpachlówkach w dalszej części tego artykułu. Poniżej przegląd najczęściej używanych w modelarstwie plastikowym produktów do „łatania dziur w modelach”.

Co się nadaje do szpachlowania modeli:

Klej CA

czyli cyjanoakrylowy, inaczej klej błyskawiczny, superglue itp.  Przydatny do zalewania dużych dziur i ubytków ze względu na to, że bardzo szybko schnie i się przy tym nie kurczy. Można też używać wersji wolniej schnącej w żelu i nakładać jak zwykłą szpachlówkę.

Cechą „superkleju”  jest to, że jest on po wyschnięciu twardszy od plastiku, więc trzeba uważnie go szlifować, aby nie ścierać części wokół kleju szybciej niż jego samego.  Można go także zmywać substancją zwaną „debonder„, podobnie jak to robiłem na filmie ze szpachlówką Tamiya.

Kolejną wartą odnotowania informacją jest możliwość mieszania klejów CA ze szpachlówką modelarską, np. Tamiya. Daje to ciekawe efekty. Generalnie klejami CA dobrze jest przyjąć taką strategię, aby łatać duże ubytki pozostawiając niewielki fragment, który później po wyschnięciu uzupełnimy cienką warstwą szpachli modelarskiej. W ten sposób oszczędzamy ją (jest sporo droższa) i zmniejszamy ryzyko skurczu, czyli zapadnięcia się szpachli.

Nie szpachluj nigdy klejami CA w pobliżu przeźroczystych elementów – klej spowoduje mleczny nalot.

Polistyren rozpuszczony w acetonie lub nitro 

czyli po prostu pozostałe po częściach ramki. Wrzucone do acetonu lub nitro rozpuszczą się w nim, tworząc płynną substancję. To nie żadna abstrakcja, po prostu rozpuszczony plastik świetnie wżera się w szpachlowane miejsce, a po wyschnięciu ma takie same właściwości jak reszta modelu. Rozpuszczamy do uzyskania płynnej mazi i nakładamy jak szpachlówkę modelarską w miejsce ubytku.

Ma to istotne znaczenie, zwłaszcza jeśli będziemy w danym miejscu chcieli „ryć” w plastiku, czyli na przykład odtwarzać linie czy inne nacięcia biegnące przez oryginalny fragment modelu. Warto upewnić się, że dobrze wyschło, co będzie zależne od stopnia rozpuszczenia plastiku.

Szpachlowanie samym plastikiem też nie jest abstrakcją. Czasami, jeśli mamy jakiś duży ubytek, można dociąć coś z ramek lub całych dostępnych do zakupu arkuszy polistyrenowych, dopasować, dociąć według potrzeb. Następnie podkleić i ewentualnie poprawić mniejszą ilością szpachli, co uchroni nas przed oczekiwaniem na wyschnięcie całej dziury zalanej szpachlówką.

Popularną metodą na uzupełnianie większych szpar jest wyciągnięcie sobie „nitki” plastiku z ramki i wklejenie jej w takie miejsce. Jak to zrobić?

Wycinasz kilku centymetrowy fragment ramki, następnie nad płomykiem świeczki czy zapalniczki czekasz, aż plastik zmięknie, po czym rozciągasz go, aż do momentu uzyskania odpowiedniej grubości „niteczki”. To również przydatny tip na wykonywanie różnego rodzaju imitacji anten 😉

Kleje epoksydowe dwuskładnikowe

można i tym, są również szpachlówki modelarskie typu „epoxy”. Cechuje je duża twardość i wytrzymałość, więc są kolejnym po klejach CA, zalecanym środkiem do wypełnienia dużych ubytków, zwłaszcza pod „wykańczającą” warstwę miękkiej szpachlówki modelarskiej.

Jak szpachlować modele takim klejem? Przede wszystkim ostrożnie. Tu będzie już trudniej go usunąć w razie większego błędu przy nakładaniu, debonder nie podziała. Dość długo schnie, lepiej zostawić na noc.

Szpachlowanie klejami vs szpachlówkami modelarskimi

Masy modelarskie typu milliput, magic sculpt

fajne, gdy nie tylko musimy zaszpachlować daną część, ale jej fragment w jakimś stopniu odtworzyć. Ze względu na swoje plastyczne możliwości, są przydatne na wyposażeniu warsztatu modelarza. Ich zaletą jest to, że się nie zapadają.

Są to także świetne opcje do wypełniania większych ubytków i do tego zadania sprawdzą się świetnie, lecz jest to rozwiązanie znacznie droższe niż chociażby klej CA.

Milliput to także pewnego rodzaju epoksydowa masa modelarska. Raczej dla zaawansowanych zastosowań i przeróbek niż tradycyjnego szpachlowania modelu. Schnie około 3-4 godziny.

Szpachlówki modelarskie jednoskładnikowe

czyli te, o których była mowa na początku. Mam na myśli szpachlówki modelarskie typu Tamiya basic putty, czy podobne produkty na rozpuszczalnikach. Mają bardzo dobre właściwości.

Łatwe do szlifowania, rozcieńczania, przyjemnie się nakładają, a w razie niepowodzenia łatwo je wymyć, np. rozpuszczalnikiem do akryli. Można je rozcieńczać do wybranej konsystencji (preferuję acetonem), nakładać nawet pędzlem. Kolejną przewagą ich nad klejami jest to, że nie są przeźroczyste. Widać więc dokładnie jak nam się szpachla układa na modelu.

Jest tylko jeden duży minus – jako, że odparowujący rozpuszczalnik zawarty w szpachlówkach zmniejsza ich objętość,  mogą zapadać się w trakcie schnięcia (o czym mowa też w filmie). Niestety, ale może to trwać nawet dłużej niż pozornie się wydaje, to znaczy już po pomalowaniu modelu, gdy myśleliśmy, że szpachlówka jest już sucha.

Będzie to mocno zależne od grubości warstwy szpachli, którą nałożymy, z tego względu szpachle jak Tamiya basic putty, której używałem, nadają się szczególnie na ostatnie, cienkie warstwy wykańczające.

Jeśli natomiast koniecznie chcesz tylko tym pracować, szpachluj na dwa, trzy razy, za każdym razem dobrze daj jej wyschnąć. Zostaw na dobę, po czym jeszcze podsusz suszarką, dla pewności. Szpachlówki staraj się dać zawsze trochę „na górkę”, aby skurcz był jak najmniejszy.

Jeśli chodzi o samo schnięcie zaś, można kupić szpachlówkę światło utwardzalną – można ją błyskawicznie utwardzić pod światłem świetlówki. Cena jednak będzie kilkukrotnie wyższa od tradycyjnych szpachli.

Co wybrać w sklepie modelarskim?

Z godnych polecenia szpachlówek, ponownie, mercedes wśród firm modelarskich, czyli Tamiya i bliźniacze Mr. Hobby, a także Plasto od Revell, jednakże ta jest trochę mniej gładka po wyschnięciu.

Zdecydowanie natomiast odradzam dość popularny na pierwszy wybór Wamod – moim zdaniem ta szpachlówka nadaje się jedynie do wyrzucenia przez okno. Ewentualnie do zapełniania ubytków przed wierzchnią warstwą lepszej szpachlówki. Humbrol również nie zbiera wielu pozytywnych recenzji. Oczywiście to moja opinia – Tobie może odpowiadać zupełnie inny produkt niż mi.

Są też szpachlówki akrylowe na bazie wody, zmywalne. Taką ma w ofercie firma AK INTERACTIVE. Chwalą się, że ich specyfik nie wydziela zapachu oraz nie zapada się po wyschnięciu. Być może przetestuję dla Was kiedyś ten produkt. Szpachlówki wodne są takie same w zasadzie w stosowaniu jak te opisane wyżej, ale jest kilka różnic.

Po pierwsze, rozpuszczalnikiem jest woda, więc nie ma toksycznych i cuchnących oparów. Wydaje się lepszym rozwiązaniem? Nie do końca. Po pierwsze, utrudnia to mycie modelu przed malowaniem, gdyż szpachla… może nam się rozpuścić. Po drugie, spoina po wyschnięciu nie jest tak gładka i ma tendencje do kruszenia.Najpopularniejsze szpachlówki modelarskie

Surfacer

w zasadzie to płynna szpachlówka modelarska. Typowo pod wykończenia, uzupełnianie drobnych rysek, a przede wszystkim wyrównywanie powierzchni całego modelu.

Surfacery są dostępne w postaci płynu do nakładania pędzlem lub aerografem, albo w spray’u. Delikatnie szlifujemy je czymś drobnoziarnistym, np. wodnym papierkiem ściernym.

Klasycznym i szalenie popularnym producentem specyfikiów tego typu jest firma Mr. Hobby.

Klej modelarski

Czasami używam także, przy bardzo niewielkich detalach, po prostu kleju modelarskiego. Zalewam miejsce tak, aby rozpuszczający się w nim plastik „zalał” otaczającą część. Jeśli efekt mnie nie zadowala, zawsze można poprawić szpachlówką.

Czym nakładać i czym obrabiać szpachlówki modelarskie

szpatułki modelarskieDo nakładania możesz użyć wielu narzędzi i jest to indywidualna rzecz, które z nich Ci podpasuje. Przydatne są przede wszystkim różnego rodzaju szpatułki dentystyczne, które dostaniesz w sklepie medycznym, ale także w sklepach plastycznych są różne plastikowe i metalowe szpatułki. Szybko załapiesz, którym narzędziem i jak szpachlować modele aby wykonywać to efektywnie. Czasem przydadzą się wykałaczki, dobrym rozwiązaniem jest też tępa strona nożyka modelarskiego.Łatanie dziur na modelu plastikowym

Mocno rozcieńczone szpachle i surfacery można również nakładać pędzlem. Dobierz sobie wielkość i kształt wedle potrzeby. Po całej operacji pędzel spokojnie wymyjesz acetonem lub zmywaczem do farb akrylowych.Szpachlowanie rozcieńczoną szpachlówką modelu

Do szlifowania dobrze sprawdzają się wodne papiery ścierne i szlifowanie na mokro.

Gradacje od 240 do 2000 w przypadku szpachlówek będą w sam raz. Obróbka pod wodą pomoże uniknąć problemu pylenia dookoła. Do trudniejszych zadań czy szlifowania klei CA i epoksydowych przyda się szerszy zakres pilników kosmetycznych czy modelarskich.Szlifowanie miejsca szpachlowania

Szlifowanie zacznij od bardziej szorstkiego pilnika a gdy już jesteś blisko efektu końcowego, stopniowo coraz gładszym. Gradacja 320 oznacza grubsze ziarno i szlifuje mocniej, niż gradacja większa, czyli np. 1000. Przykładowa kolejność szlifowania to więc 240 – 320 – 600 – 800 – 1200 – 2000. Jeżeli nałożysz szpachlę dość precyzyjnie, zacznij od zdecydowanie większej gradacji, aby nie porysować zbytnio powierzchni – np. 1200 – 2000.Szpachlowanie drobnych łączeń modeli plastikowych

Plamodel putty

Efekt finalny

Ja natomiast, jak już wspominałem preferuję głównie zmywanie i papierkiem tylko polerowanie, używam wtedy od razu 2000. Tu akurat wypada polecić do tego zadania zmywacz farb akrylowych firmy Wamod, ale także rozcieńczalnik farb akrylowych firm marketowych się sprawdzi. Nada się też zmywacz do paznokci bezacetonowy. Aceton też się sprawdzi, ale wymagana jest szczególna uwaga.

Do ścierania możesz użyć: wacików kosmetycznych, patyczków do uszu, ręczników papierowych. Pamiętaj często je zmieniać, gdyż szybko nasiąkną rozpuszczoną szpachlą i będziesz ją rozmazywał po modelu – staraj się tego uniknąć.

Po zmyciu daję modelowi przeschnąć z godzinkę, po czym delikatnie doszlifowuję i poleruję drobnoziarnistym pilnikiem kosmetycznym lub w/w papierami ściernymi wodnymi na mokro. Jeśli gdzieś są jeszcze niedoróbki, czynność należy powtórzyć.

Mam nadzieję, że wiesz już jak szpachlować modele i Twoje miniatury będą coraz lepsze. Nie zapomnij podzielić się efektami na:

https://www.facebook.com/groups/fani.modelarstwa.i.weatheringu/

Trzymaj się ciepło i do kolejnego przeczytania. Cześć!