Elementy fototrawione: czym wycinać i formować

MODELARSTWO OD PODSTAW

Elementy fototrawione: czym wycinać i formować

Elementy fototrawione

W modelarstwie elementy fototrawione stosowane są do zastąpienia lub wzbogacenia części, których z powodów czysto technicznych nie da się wykonać tak cieniutkich i zdetalowanych metodą wtryskową. Plastik po prostu narzuca swoje ograniczenia. Miedziana blaszka podlega innemu procesowi wytwarzania, ma  większą wytrzymałość i pozwala trochę bardziej „zaszaleć”.

Sam proces powstawania blaszek fototrawionych jest dość skomplikowany i nie będę Cię tym zasypywał w tym wpisie. Jeśli chcesz się zagłębić, wklejam tu link z Wikipedii. Ten proces to Fotolitografia:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Fotolitografia

Czy to konieczne aby dokupywać zestawy części fototrawionych?

Detale na modelu

Drobne części fototrawione przyklejone na modelu

Widziałeś kiedyś złote i srebrne, błyszczące części zdobiące budowany przez kogoś model i zastanawiałeś się, czy to tylko fanaberia perfekcjonisty i coś wyłącznie dla super-zaawansowanych? Ja tak miałem. Niesłusznie.

Nawet podstawowy zestaw dodatków fototrawionych, potrafi bardzo wzbogacić model w kluczowych dla oka miejscach. Czasami warto poświęcić paręnaście chociaż złotych na podstawowy zestaw. Niektóre modele posiadają także elementy fototrawione już w zestawie (jak ten, który możesz wygrać w konkursie na końcu tego artykułu 😉

Waloryzacja modelu

Waloryzacja modelu czyli wzbogacanie go o lepszej jakości części

Ale prawdą jest też, że potrzeba stosowania blaszek w modelarstwie zależy tak naprawdę od tego, jaką Ty odczuwasz satysfakcję z klejenia modeli „prosto z pudła”. Chcesz czegoś więcej? Dokupujesz blachy. Starcza Ci to, co daje zestaw? Droga wolna. To Twoje hobby, Twoja sprawa.

Pasy pomalowane - blaszka eduard

Blaszka eduard do konkursowego modelu

Osobną jeszcze rzeczą jest kwestia, jak bardzo chcesz być wierny skali. Przykładowo samolot w skali 1/48 sugeruje, że to, co w modelu ma 1 milimetr, w rzeczywistości ma 48 milimetrów. Czyli detal przykładowo kokpitu, który w rzeczywistości ma powiedzmy pół centymetra grubości (np. pas bezpieczeństwa), musiał by być odlany w grubości 0,01 cm – jedną dziesiątą milimetra! Nie ma takiej możliwości odlać to precyzyjnie w plastiku.

Waloryzacja modeli

Czyli między innymi wzbogacanie modelu o opcjonalne dodatki, to więc rzecz gustu. Może także przerażać Cię na początku dość kłopotliwe formowanie tych części. Część elementów jest w zasadzie tylko do wycięcia, jak np. tarcze zegarów, ale część będziesz musiał pozaginać.

Czym wyciąć i zaginać elementy fototrawione?

Wycinanie części fototrawionej

Wycinanie części fototrawionej

Ciąć najlepiej precyzyjnym ostrzem. Ja używam do tego skalpela modelarskiego. Cały bajer w tym, aby robić to maksymalnie blisko krawędzi części, gdyż opiłowanie jej potem jest bardziej kłopotliwe gdy zostaną większe „języczki”.  Piłuj pilnikiem tzw. iglakiem, przydać może się także drobnoziarnisty papier ścierny.

Bardzo ważne jest odpowiednio twarde podłoże! Na miękkim po prostu pogniesz blaszkę. Możesz użyć jakiejś starej płyty CD, kawałka plastiku czy czegokolwiek innego co akurat Ci wpadnie pod rękę.

Giętarka modelarska do blach fototrawionych

Podstawowa zaginarka do części fototrawionych

Do formowania najlepiej zaopatrzyć się w profesjonalne narzędzie, czyli zaginarkę(giętarkę) modelarską. Najprostsze narzędzia tego typu zakupisz za mniej niż sto złotych, aczkolwiek tu akurat każda oszczędność się zemści. Wszak chodzi o precyzję i jak największą mnogość opcji.

Sam korzystam z tańszego rozwiązania, ale trzeba przyznać dość porządnie wykonanej zaginarki RP Toolz. Jej minusem jest jednak mały wachlarz kształtów tzw. zębów do formowania elementów. Najlepsze moim zdaniem narzędzia tego typu produkuje firma the Small Shop, są bogate w kształty i bardzo solidnie (podobno) wykonane.

Jak używać takiego narzędzia można by nakręcić pewnie kilkugodzinny film. Ale podstawy obsługi takiego narzędzia przedstawię Ci w poniższym filmiku. Tak naprawdę ważna jest tu Twoja kreatywność.

Wspomnę jeszcze, że części w miejscach gięć są podtrawione bardziej, cieńsze, dla łatwiejszego zaginania. Tam, gdzie trzeba coś zaokrąglić, możesz użyć jako kopyta np. wierteł do metalu o różnych średnicach lub poszukać w domu czegoś podobnego. Są również przystosowane do tego celu bardziej zaawansowane giętarki.

Mocowanie części w zaginarce

Mocowanie części w zaginarce

Zaginanie elementu

Zaginanie elementu

Szlifowanie bezpieczne

Bezpieczniejsze opiłowanie części gdy jest ustabilizowana w giętarce

Co jeśli nie mam giętarki modelarskiej?

Nic straconego! Improwizuj. Poniżej jeden z patentów z użyciem kilku ostrzy zapasowych do noży segmentowych. Możesz wspomagać się też nożykiem modelarskim do podginania. Profesjonalna zaginarka to tylko narzędzie ułatwiające to zadanie, ale nie konieczne!

Zaginanie ostrzami 1

Ostre i precyzyjne – dobry pomysł na zastąpienie giętarki

Zaginanie ostrzami 2

Przyłóż do twardej powierzchni lub włóż między dwa ostrza

Czym zastąpić zaginarkę modelarską

Podejście od dołu drugim ostrzem lub nożykiem modelarskim

Czym zastąpić zaginarkę modelarską

Gotowe!

Przyklejanie części fototrawionych do modelu

Musisz pamiętać, że części te nie chwycą na klej modelarski. Musisz użyć innego spoiwa. Same części między sobą można oczywiście lutować, ale raczej na potrzeby waloryzowania modelu to będzie trochę przerost formy nad treścią.

Najprościej kleić na klej CA – błyskawiczny może być kłopotliwy, gdyż elementy fototrawione są z reguły drobne i wymagają precyzyjnego dopasowania. Postaw na wolnoschnący. Ja używam „Kropelka żel”. Głównie dlatego, że w razie niepowodzenia mogę go zmyć debonderem.

Oczywiście wszelkie kleje epoksydowe, pattex i mu podobne, również skleją. To już kwestia preferencji.

Jeśli jeszcze nie próbowałeś zabawy z blaszkami – spróbuj!