Technika suchego pędzla czyli DryBrush na modelu

MODELARSTWO OD PODSTAW

Technika suchego pędzla czyli DryBrush na modelu

suchy pędzel pomaga wyciągnąć optycznie załamania i krawędzie bryły

Drybrush na modelu (dosł. tłum. dry brush – „suchy pędzel”) to przeniesienie jednej z podstawowych technik stosowanych na płótnie, w malarstwie artystycznym. Polega ona na malowaniu osuszonym, choć raczej powinno się powiedzieć – wytartym z farby pędzlem. Wytartym tak bardzo, że przestaje zostawiać on smugi na płaskiej powierzchni. Ponieważ jednak pewne drobinki pigmentu pozostaną gdzieś w głębi włosia, wcieranie go w chropowatości i wystające ranty sprawi, że zbierają one farbę, gdy wgłębienia i zupełnie płaskie powierzchnie pozostaną nietknięte.

Metoda suchego pędzla

Przygotowanie suchego pędzla jest proste – zamaczamy pędzel i wycieramy w materiał lub np. ręcznik papierowy do momentu, aż praktycznie przestanie zostawiać na nim ślad – jak wskazuje zielona strzałka na powyższej ilustracji. Czerwone – farby jeszcze za dużo.

Drybrush w modelarstwie

Drybrush w modelarstwie stosujemy po to aby wyciągnąć detale i załamania bryły modelu (optyczną trójwymiarowość) lub aby nadać wyrazistości fakturze powierzchni – na przykład chropowatości odlewu pancerza, czy wrażenia naturalnej „szorstkości” materiału ubrań czy mundurów – to akurat pokażę poniżej. Zazwyczaj używamy do tego koloru kilka tonów jaśniejszego, lub rozjaśnionego bazowego.

Drybrush na modelu

Faktura mocno poprzecieranego i znoszonego materiału uzyskana poprzez intensywne przecierki suchym pędzlem. Tak jak w rzeczywistości – najbardziej wycierają się zagniecenia i wystające powierzchnie. W zależności od tego jak bardzo różnić się będzie odcień użyty do drybrush’a, tak też mocno widoczne będą przecierki.

„Suchy pędzel” to także pierwsza szeroko stosowana technika modelarska – wywodzi się już z czasów, gdy modele plastikowe wkroczyły na rynek, w latach 60 tych. Do dnia dzisiejszego jest bardzo popularna wśród modelarzy i dość prosta do wykonania. Niestety łatwo jest też przesadzić, bo zbyt intensywne poprzecieranie modelu sprawi, że będzie wyglądał zbyt krzykliwie i kiczowato. Toteż podstawową radą na tą technikę jest – stosuj ją z umiarem! Przykład z rzeczywistości, zobacz jak wyglądają w naturze skały:

W świecie rzeczywistym również wszystko ma swoje otarcia. Zobacz jak naturalnie wykonany „drybrush” podkreślił fakturę tych kamieni. Wyobraź sobie teraz, że robisz dioramę w skalnych klimatach i malujesz je tylko bazowym szarym kolorem. Prawda, że tracą na realizmie i efektowności?

Przygotowujemy się do wykonania „suchego pędzla”

Potrzebna jest oczywiście farbka i pędzelek. Ten przy użyciu metody drybrush niestety bardzo się niszczy. Nie warto więc używać pędzelków nowiusieńkich a już tym bardziej jakiś wyrafinowanych, z włosia „madagaskarskich zagrożonych wyginięciem małpiatek” czy innych tego typu wymysłów. Stary lekko potargany pędzelek nada się najlepiej. Niekoniecznie te najtańsze, ale lepiej poświęcić pędzelki zużyte, a nowe zostawić do normalnego malowania. Pędzel pod drybrush przestanie się sprawdzać, gdy włosie zatraci całkiem już swoją sprężystość. Oto mój podręczny zestaw przydatnych do drybrush’a pędzelków:

Pędzelki do drybrusha

Jak widzisz preferuję pędzelki płaskie. Są dobre dla rantów i większych powierzchni. Małe i okrągłe pędzelki możesz wykorzystać do przecierania detali.

Jaką farbką wykonać suchy pędzel?

Farbka a w zasadzie jej rodzaj to już znacznie istotniejszy wybór. Do techniki suchego pędzla możesz użyć zarówno farby olejnej, emaliowej jak i akrylowej, przy czym te dwie pierwsze będą znacznie wygodniejsze w użyciu. I to w tej kolejności.

Wynika to z czasu ich wysychania, który jest znacznie dłuższy niż akrylowych farbek modelarskich. A przyschnięta farbka akrylowa na pędzlu będzie się kłębić i stanie się bezużyteczna. Pewnym ratunkiem w tej sytuacji jest użycie do rozcieńczenia retardera – czyli opóźniacza schnięcia farb akrylowych oraz tzw. mokrej palety. Kolejnym minusem akryli jest to, że niezbyt wybaczają błędy w drybrushingu, gdyż farba prawie od razu przyschnie wtarta w model i nie będzie możliwości jej całkowitego usunięcia w razie niepowodzenia. Farby olejne i emaliowe spokojnie zmyjemy jeśli przesadzimy z efektem, gdyż wysychają nawet kilkadziesiąt godzin. Nie będzie też problemu z zasychającym i twardniejącym włosiem pędzla jak przy akrylach, gdzie mogą być konieczne przerwy na przepłukanie i wymycie pędzla.

Kliknij aby powiększyć

Problemem dla początkującego może być to, że uzupełnianie warsztatu w olejne czy emaliowe odpowiedniki kolorów to dodatkowe koszty. Pamiętaj jednak, że z podstawowych 5 bazowych kolorów, możesz wymieszać dosłownie każdy inny kolor – a ten dodatkowo rozjaśnić. Przy odrobinie chęci można sobie wymieszać podobną do bazy barwę i dowolnie ją modulować przyciemniając czy rozjaśniając wedle potrzeby. Nie musi idealnie wpadać w ton bazy. Nikt tego nie będzie analizował, liczy się efekt. Wystarczy zaopatrzyć się w czerwień, niebieski, żółty, biały i czarny. Pomoże znaleziona w sieci ściąga przykładowych proporcji danych barw, którą możesz się posłużyć dla swoich kolorów.

Wybór koloru do drybrusha

Kliknij aby powiększyć

Za akrylami przemawia wygoda w dobraniu odpowiedniego odcienia do przecierki. Najlepiej bowiem będzie rozjaśnić kolor bazowy, którym pomalowaliśmy model, a większość modelarzy dzisiaj używa do malowania właśnie  akryli.

Pamiętajmy, że nie zawsze biały będzie najlepszym wyborem do rozjaśniania! Dla czerwieni oraz wojskowych kolorów, jak zielenie i brązy, często lepszy będzie żółty. Dla czarnego – szary, dla ciemnoszarego czy granatowego – błękitny itd… W ten sposób rozjaśniany kolor bazowy będzie miał w sobie więcej „życia”, podczas gdy biel może go zbyt odbarwić. Aby to nie nastąpiło, staraj się używać do rozjaśniania kolorów nie więcej niż ok 10% farbki białej. Sama proporcja koloru bazowego do „rozjaśniacza” to rzecz indywidualna, ja natomiast celowałbym w mniej więcej pół na pół.

Technika wykonania metody suchego pędzla

Farbka najlepiej jeśli jest dość dobrze rozcieńczona. Daję odrobinę więcej rozcieńczalnika niż do typowego malowania. Pędzel zanurzony w farbie odsączam w  papierowy ręcznik kuchenny. Następnie wycieram z obu stron w niego farbę do momentu aż zacznie zostawiać ledwie zauważalne ślady:

Drybrush - przygotowanie farby

Do rozjaśnienia bazowego field drab użyłem „zżółkniętej bieli” czyli aged white od Model master

Technika suchego pędzla

Gdy farba przestanie zalewać papier, pędzel jest gotowy

Pora wykonać drybrush na modelu. Prowadzenie pędzla w stosunku do rozjaśnianych elementów musi być zawsze w poprzek krawędzi, tak aby pigment mógł się osadzić na wystającym fragmencie tworzywa:

Drybrush na modelu

Przecieramy prostopadle do krawędzi modelu

Bieżnik opon podobnie jak gąsienic w czołgach to typowe miejsce idealne dla zastosowania metody suchego pędzla

Metoda suchego pędzla na gąsienicach czołgu i bieżniku opon

Bieżnik opon podobnie jak gąsienic w czołgach to typowe miejsce idealne dla zastosowania metody suchego pędzla. Poniższe zdjęcie pokaże Ci co się stanie, gdy pędzla nie odsączysz dostatecznie dobrze:

Jeśli przyjrzysz się uważnie, zobaczysz fragmenty farby w zagłębieniach bieżnika opony – tam nie powinno jej być. Stało się tak, gdyż pędzel nie był dostatecznie odsączony i farba podmalowała wgłębienia. Nie taki był zamiar – opona ścierała się na wystających fragmentach…

Ta sama opona przed drybrushem – brakuje jej szczegółów prawda?

Jakie elementy przecierać suchym pędzlem?

Nie staraj się na siłę przecierać każdej możliwej krawędzi i każdego wystającego detalu. Drybrush na modelu zrób z głową. Dobrze będzie jeśli przetrzesz te elementy które faktycznie się przecierają lub załamują światło. Przykładowe warte przecierania elementy to:

  • główne krawędzie bryły modelu
  • elementy mające imitować materiał (nie skórę)
  • bieżniki opon
  • wystające, obcierające o ziemię fragmenty gąsienic (metalizerem lub grafitem)
  • wystające śruby
  • zagniecenia odzieży dla figurek
  • futra, włosy dla figurek
  • elementy terenu dla dioram, skały kamienie, kora drzew
  • krawędzie skrzyń i narzędzi
  • karabiny itp

Poniżej dla mojego modelu, w mniejszym lub większym stopniu przecierałem zaznaczone strzałkami punkty:

Metoda suchego pędzla

Kanapę i fotele przecierałem całe w wielu kierunkach aby uzyskać materiałowy wygląd. Dodatkowo jeszcze jaśniejszą warstwą przecierałem na nich krawędzie aby uwydatnić ich wielowymiarowość.

Efekt końcowy:

Drybrush - suchy pędzel Drybrush - suchy pędzel Drybrush - suchy pędzel

Również figurki to typowo przecierane modele. Najczęściej aby wyłonić detale ubioru i rozświetlić załamania i fałdy ubrań. Spójrz, jak ja zrobiłem to poniżej. Uniformy przecierałem farbką „pale stone” firmy Pactra.

Malowanie figurek

Przed drybrush’em

Przed drybrush’em

Przecierka:

Suchy pędzel na figurkach

Aby wydobyć teksturę, należy przecierać pędzlem w każdym kierunku

Efekty pracy:

Efekt mocno poobcieranej kurtki uzyskamy przy intensywnym drybrush’u. Powiedzmy, że żona wsypała temu panu za dużo Vanish’a do prania 🙂

Metoda suchego pędzla dobrze sprawdza się także robiona etapami. To jest po wyschnięciu pierwszej warstwy, nałożenie kolejnej, jaśniejszej i mniej intensywnej, na mniejsze obszary, może wzbogacić efekt.

Podsumowując

Mam nadzieję, że powyższy poradnik był dla Ciebie przejrzysty i czytelny. Jeśli masz jakieś przemyślenia lub pytania, śmiało pisz w komentarzach. Jeśli podobał Ci się ten wpis, możesz wspomóc mnie łapką w górę 😉