Sposób na łatwe i ładne malowanie główki w 1/35 z pomocą aerografu

MODELARSTWO OD PODSTAW

Sposób na łatwe i ładne malowanie główki w 1/35 z pomocą aerografu

Malowanie główki, a właściwie twarzy figurki w małych skalach jak 1/35 bywa naprawdę frustrujące. Niestety często efekt bywa taki, że wyjdzie nam karykatura zamiast pięknie wymalowanej twarzy. Dla mnie od zawsze próba malowania figurkowych łebków była nad wyraz stresująca, gdyż jestem z tych co nie mają zbyt pewnej ręki. Wypracowałem więc metodę na malowanie figurek niewymagającą zegarmistrzowskiej precyzji, która być może przypadnie Ci do gustu.

Malowanie twarzy w 1/35 – podstawy techniki

Najczęściej powielanym błędem przy malowaniu główek jest według mnie, usilne próbowanie wymalowania gałek ocznych. Super tutoriale na Youtube, w których mistrzowie modelarstwa formują pędzlem bez drgnięcia paluszka gałki, które mają w przeliczeniu skali poniżej milimetra, są nie oszukujmy się dla wielu z nas nieprzystępne. Jeżeli efekt malowania przypomina Ci to:

…to uświadom sobie, że lepiej odpuścić niż malować te „gały”. Dlatego też ja nie maluję białek, poza tym z odległości typowego obserwatora, w tak małej skali i tak nie sposób ich zauważyć. Tyle teorii, przystępujemy do praktyki.

1. Nałóż podkład

Nie ważne jakiego koloru. Ja akurat użyłem czarnego One Shot’a, równie dobrze sprawdzi się podkład jasny. Nie ma to większego znaczenia, gdyż chodzi jedynie o zwiększenie przyczepności farby bazowej. Pamiętać należy jedynie, by nie zalać zbytnio detali, gdyż od tego jak „ostre” one będą, zależeć będzie jak dobrze wypadnie efekt końcowy. Dlatego nakładaj zawsze kilka warstw w paro – minutowych odstępach, zamiast jednej grubej.

Podkład jest niezbędny

Podkład jest niezbędny

2. Kolor bazowy skóry

Po wyschnięciu podkładu wymaluj główki bardzo dokładnie kolorem bazowym. Tu również staraj się malować cienko kilka warstw niż jedną grubą. Ta farbka jak i kolejne, których używałem, pochodzi z zestawu „Face Painting Set” firmy Vallejo i ma wyraźnie gęstszą konsystencję. Zawiera bardzo dużo pigmentu, dzięki czemu ładnie i dobrze kryje.

Pozostawiamy do wyschnięcia

3. Cieniowanie oczodołów

Z koloru przeznaczonego do cieniowania (black red lub podobny, bordowy odcień) przygotuj wash akrylowy. Rozcieńcz go w nabłyszczaczu do zmywarek lub w wodzie z odrobiną płynu do naczyń. Oczywiście stosunek farbki do płynu musi być mniej więcej taki, aby uzyskać mocno rzadką ciecz. Im bardziej rozcieńczysz taki wash, tym bardziej zjaśnieje kolor w stronę różowego, więc nie przesadź. Przy mieszaniu początkowo się spieni, ale po chwili piana opadnie.

Składniki na wash akrylowy

Proporcje tak na oko. Na dwie krople farby około 8 kropel płynu.

Następny krok to zapuszczenie oczodołów figurek kropelką mikstury z pędzelka, metodą identyczną jak przy klasycznym „pin wash’u”.

Zakropl farbę tylko w oczodoły figurki. Nie poprawiaj niczego tylko czekaj aż farba opłynie oczy i się wypoziomuje. Ma to na celu podkreślenie sinego odcienia wokół oczu, jest to swojego rodzaju preshading.

Wash główek figurek

Poczekaj teraz dłuższą chwilę do wyschnięcia. Po pół godzinie powinno być już ok

malowanie twarzy figurekTaką samą techniką, używając roztworu nabłyszczacza z farbką w kolorze violet red (lub podobny) zapuszczamy szczelinkę w ustach twarzyczek. Na tym etapie główki wyglądają dość komicznie, ale za chwilę złagodzimy te przebarwienia mgiełką z aerografu. Chodziło o to, aby nadać nieco głębi figurce w okolicy oczu, gdzie naturalnie również są to miejsca zasinione.

4. Cieniowanie całej główki figurki

Teraz będziemy nadawać cienie i rozjaśnienia głowy za pomocą aerografu. Musisz to zrobić w dwóch etapach, najpierw  mieszaniną koloru bazowego z cieniującym, a następnie bazowego z rozjaśniającym. Najważniejszy jest kąt z jakiego będziesz psikać na farbę. Zilustrowałem to na poniższych zdjęciach. Ciśnienie na kompresorze ustawiłem na 1,5 bara, farbę rozcieńczyłem wodą demineralizowaną z dużą ilością opóźniacza schnięcia do farb akrylowych – jakieś 20% opóźniacza do 80% farby.

  • przygotuj farbę do nałożenia cieni, bazowy beige red z black red w stosunku 50:50Cieniowanie główki figurki
  • nanieś kilka transparentnych warstw, psikając na główkę z „godziny 5 do 7”malowanie główki aerografem
  • nanieś w ten sposób kilka cienkich warstw, do momentu aż całkowicie pokryjesz dół główki. Podkreślisz w ten sposób naturalnie zacienione miejsca głowy jak żuchwa, szyja, potylica, spód nosa i rejon oczu pod brwiami.

5. Rozświetlanie główki z góry, zgodnie z padaniem „promieni słonecznych”

  • przygotuj farbę do rozświetlenia, bazowy beige red z light flesh w stosunku 50:50Rozświetlanie figurki
  • malowanie główki tym razem z „godziny 11 do 13” czyli z góry, tak aby twarz rozświetliła się tylko w wystających miejscach jak czoło, nos, kości policzkowe.

5a. Dodatkowe rozjaśnienie najbardziej wystających części twarzy

Vallejo face painting setTeraz samym tylko kolorem rozjaśnień tj. light flesh psiknij jeden raz, dokładnie z godziny 12 na czubek głowy. Figurkę ustaw tak, aby strumień farby „opłynął” także czubek nosa i kości policzkowych. Farba ma dosłownie musnąć czubek głowy i wystające części twarzy. Taka wisienka na figurkowym torcie 😉Ostateczne rozjaśnienie twarzy

  • Na tym etapie wyglądać powinno to mniej więcej tak:
    malowanie główki w 1/35

    Jak widać malowanie główki prezentuje się bardzo naturalnie i w przeciwieństwie do pędzla znacznie bardziej realistycznie. Aby wzbogacić efekt, pozostaje dodać źrenice (nie białka!) oraz wymalować brwi

    5. Malowanie źrenic

Figurka wygląda fajnie, ale oczy są „puste”. Jako, że białka sobie darujemy, pozostaje zrobić same źrenice. Mój patent to:

  • zabezpieczenie figurki lakierem bezbarwnym
  • zanurzenie końcówki grotu cyrkla w czarnej farbie OLEJNEJ
  • dotknięcie końcówką cyrkla główki po środku oka, lub w stronę, w którą ma „patrzeć”
  • w razie niepowodzenia, czyli krzywo wymalowanych źrenic, wytarcie za pomocą patyczka higienicznego nasączonego w white spirit lub terpentynie i ponowna próba
malowanie główki w 1/35

Dlaczego nie pędzlem? Ponieważ włosie ugina się przy dotknięciu i o wiele trudniej jest zrobić źrenicę w postaci idealnie okrągłej kropki. Cyrkiel nadaje się do tego idealnie. W zastępstwie można użyć szpilki lub ostro naostrzonej kredki

Lakier bezbarwny zabezpiecza malowanie w razie gdy krzywo lub nienaturalnie wyjdą Ci źrenice. Można wtedy zetrzeć je bez ryzyka starcia bazowego malowania.

6. Malowanie brwi

W tym celu najpierw wykonałem maskowanie czoła, aby nie podmalować niechcący tego rejonu. Maluję sposobem:

  • pędzelkiem 000 nabieram do połowy włosia czarnej, nierozcieńczonej farbki
  • wycieram i odsączam nadmiar w papierowy ręcznik
  • końcówką pędzla maluję brwi techniką podobną do suchego pędzla, w stronę maskowania (nie muszę się martwić, że podmaluje czoło, ponieważ taśma wyznacza mi linię malowania brwi
  • odklejam taśmę i cieszę się z wąskich i równych brwi

Malowanie brwi na figurkach

7. Lakier bezbarwny matowy

Pozostawiam do wyschnięcia, po czym pozostaje już tylko zmatowić główki lakierem bezbarwnym matowym. Nałóż kilka cienkich warstw lakieru z puszki i pozostaw do wyschnięcia na około 24h.

Malowanie główki skończone. Efekt? :

Twarze w skali 1/35

Oczy w skali 1/35

Figurki w skali 1/35

Malowanie główek w skali 1/35Malowanie główek w skali 1/35

8 (bonus). Malowanie zarostu na figurkach

Figurki, zwłaszcza żołnierzy z frontu, którzy często nie mieli czasu na zabiegi pielęgnacyjne, można wzbogacić o efekt kilkudniowego zarostu.

  • przygotuj czarny lub ciemnoszary pigment
  • weź ostro zakończony pędzel retuszerski
  • zanurz pędzelek w pigmencie i otrzep z nadmiaru
  • wcieraj w twarz figurki w miejsca występowania zarostu – na policzkach, wokół ust i pod brodą

Zarost na figurkachZarost na figurkachMalowanie zarostu na figurkach

Mam nadzieję, że spodobał Ci się mój sposób na malowanie główki w tej skali. Podobną techniką można malować twarze w większych skalach, jednak tam będzie trzeba już oczy malować w całości tj. z białkami. Takie również pojawią się na łamach Modelarskiego Świata w niedalekiej przyszłości.

Nowości na stronie możesz śledzić poprzez fanpage na serwisach społecznościowych. Jeśli chciałbyś wesprzeć mnie w dalszym rozwijaniu strony i poradników, możesz przekazać niewielki napiwek celem wsparcia przechodząc do sekcji – wparcie dla bloga.