Wash olejny – jak zrobić – podstawowa technika modelarska

MODELARSTWO OD PODSTAW

Wash olejny – jak zrobić – podstawowa technika modelarska

Wash na modelu (ang. Wash czytamy łosz.) jest niczym makijaż u kobiety. Podreśla urodę i jakoś tak po prostu lepiej z, niż bez 😉 Tak bardziej serio to wash w modelarstwie jest pierwszą z wyboru i podstawową techniką, którą jak dla mnie powinien mieć każdy model pojazdu, samolotu czy innej bojowej maszyny.

Co daje wash na modelach?

Najpierw czym jest wash – to technika polegająca na zalewaniu bardzo mocno rozcieńczoną farbą (najczęściej olejną, innymi też się da, ale o tym później) modelu, która to naturalnie skupi się najbardziej we wszelkich szczelinach i zagłębieniach, a także wokół małych, wystających elementów takich jak „nity”, „śruby” itp. punkty odlewu. Następnie ściera się ją, tak aby pozostała jedynie w tych wymienionych wyżej miejscach.

Stosuje się to po to aby:

  • podkreślić linie podziału blach, elementów konstrukcyjnych
  • uwypuklić „trójwymiarowość” bryły modelu
  • odwzorować naturalnie zbierający się w szczelinach i zakamarkach brud
  • czasem aby zróżnicować tonalnie skomplikowane kształty, nadać im „światłocień” (przykład figurki w dalszej części tego wpisu)

również aby imitować ogólne, mocne zabrudzenie np. pojazdu (wash nieścierany)

Wash na modelu

Po lewej przed, po prawej po wash’u

Przygotowanie modelu do tej techniki:

Najważniejsze jest, aby polakierować pomalowany wcześniej model lakierem bezbarwnym, błyszczącym albo satynowym. Ma to na celu po pierwsze zabezpieczenie dotychczasowego malowania, po drugie nadanie powierzchni nazwijmy to „ślizgości”, dzięki czemu wash nie będzie wsiąkał równomiernie w całe malowanie i łatwiej go będzie kontrolować. Matowa powierzchnia jest bardzo chłonna i niestety nie dało by się z niej całkowicie zetrzeć łosza – farba pozostawi swoisty film, czyli przebarwienie. To także jest jedna z technik modelarskich, czyli filtry, ale to temat na osobny wpis.

Na błyszczącym łatwiej będzie ścierać nadmiar farby i lepiej będzie się ona pozycjonować. Ale łatwiej też będzie całkowicie zetrzeć efekt z modelu, co wymusza poprawki. Później także trudniej będzie zmatowić model, to jest będzie wymagał więcej warstw lakieru matowego.

Model polakierowany musi całkowicie wyschnąć (sprawdź na etykiecie lakieru ile czasu to trwa).

Farbę olejną artystyczną zakupisz w sklepach plastycznych za kilka złotych. Można także nabyć modelarskie odpowiedniki w sklepach hobbystycznych. Najczęściej używanym kolorem dla pojazdów, czołgów czy samolotów jest czarny lub ciemnobrązowy, np. czerń kostna lub brąz Van Dyke. Wiele zależy w jakim klimacie model tworzysz. Dla pustynnych malowań na przykład, dobrym pomysłem może okazać się wybranie dla łosza kolorów piaskowych, kurzowych. Pamiętaj aby wystarczająco wyraźnie różniły się od koloru malowania modelu.

Czego potrzebuję do zrobienia łosza

Wash w modelarstwie najczęściej robi się na olejach. Czasem emaliach. Rzadziej akrylach i innych. Są także gotowe produkty ale są drogie, poza tym nie teraz o nich. Farby olejne są najlepszym wyborem, gdyż najłatwiej je kontrolować, schną najdłużej i można je w razie niepowodzenia prawie całkowicie zetrzeć bez ryzyka uszkodzenia bazowego malowania. Kosztują niewiele i każda tubka wystarczy Ci na lata. Bardzo dobre są firmy Talens, polskie Renesansy nieco odstają jakością, ale pod wash się nadają.

„Oleje” są bardzo gęste i wymagają one mocnego rozcieńczenia. Do tego najlepiej nadają się rozcieńczalnik White Spirit lub Terpentyna balsamiczna. Można też zaopatrzyć się w benzynę do zapalniczek. Potrzebujesz także czegoś do ścierania nadmiaru łosza – przy mniejszych powierzchniach patyczki do uszu, przy większych waciki kosmetyczne niepylące lub zwykły ręcznik papierowy (nie mylić z papierem toaletowym). Ponadto przydadzą się dwa kieliszki lub paleta malarska.

Z grubsza wygląda to tak:

Co jest potrzebne do woshaPrzyrządzanie mikstury do wash’a

Ciężko jest dokładnie odmierzyć proporcje gdyż farba i rozcieńczalnik są nieco w innym stanie skupienia.

  • Książkowo można by podać 20% farby do 80% rozpuszczalnika.

Stosując technikę „na oko”, po rozmieszaniu sprawdź, jak farba zachowuje na ściankach naczynia. Jeśli jest konsystencji wody a jednocześnie zostawia wyraźny ślad na ściance – jest ok. Najlepiej wymiesza się starym pędzlem.

Przyrządzanie wosha

W jednym kieliszku kropla farby w drugim White Spirit. To co zostanie przyda się do przepłukiwania pędzla

Mniejszym bądź większym rozcieńczeniem możemy kontrolować intensywność efektu. Ciężkie zabrudzenia = słabsze rozcieńczenie. Delikatne podkreślenie detali = mocniejsze rozcieńczenie. Wash jest o tyle prostą techniką, że można bez obaw przetestować to na jakimś elemencie, sprawdzić jak się zachowa i po chwili zmyć go praktycznie bez śladu. Póki nie wyschnie.

Nakładanie „łosza”

Możemy podziałać na dwa podstawowe sposoby:

  1. Zapuszczamy tylko linie podziału, wystające punkty, szczeliny czyli punktowy „pin wash”.
  • Używamy ostro zakończonego, spiczastego, nie postrzępionego pędzelka. Zamaczamy go w roztworze, a następnie dotykając dany punkt na modelu – prawa fizyki zrobią za nas robotę.
  • Brudna ciecz sama pozycjonuje się w zakamarki i wokół elementów, nadając im głębi i wielowymiarowości.
  • Technika dobra na modele o prostej budowie, oszczędzi nam pracy przy ścieraniu.
  • Możemy różnicować intensywność i odcień na różnych partiach modelu.
  • Możemy się ograniczyć tylko do podkreślenia konkretnych linii podziału (np. drzwi samochodu)
  • Odpowiedni dla modeli robionych jako „czyste”.

2. Zalewamy cały model miksturą. Można oczywiście je zetrzeć, osiągając efekt zbliżony do pin wash.

  • Metoda przydatna szczególnie na skomplikowanych fakturach jak pojazdy z ogromną liczbą nitów i śrub, dioram i tekstur np. blachy ryflowanej, czy bruku.
  • Tu najlepiej sprawdzi się pędzel płaski.
  • Trzeba ścierać z całego modelu co jest pracochłonne.
  • Również podkreśli wszelkie wgłębienia, nie wycierany pozostawi ciekawą warstwę zabrudzenia na powierzchniach płaskich.
  • Dobre dla modeli pancernych, kolejowych i samolotów rodem z pola bitwy.
  • Taki wash nawet intensywnie wycierany dość mocno przyciemni nam kolor modelu – trzeba bo tym pamiętać.

Poniższy klip pokazuję różnice oraz technikę aplikacji, a także wyjaśnia dlaczego akurat lakier błyszczący/satynowy jest odpowiedni pod wash:

Aplikujemy miksturę:

Wash ogólny wykonałem poniżej na figurkach, aby mocno podkreślić cienie w zagnieceniach ubrań a także wszystkie drobne linie. Auto starałem się zapuszczać głównie w szczelinach z zewnątrz, a wewnątrz i na kołach, aby uzyskać ogólny brud, zalewałem całe.

Za pomocą pędzla przenosimy roztwór na model. Tak podlany farbą musi odstać do wyschnięcia. W zasadzie to do odparowania rozpuszczalnika, gdyż farba olejna sama w sobie schnie od kilku dni do kilku tygodni.. Na potrzeby wash’a jednak, wystarczy kilkanaście minut, aby pigment osadził się stabilnie w szczelinach.:

Zapuszczanie linii podziału

Zapuszczanie linii podziału, wystających elementów w celu ich podkreślenia

Łoszowanie modelu

Koła zalane w całości

Figurki gęsto oblane washem

Figurki gęsto oblane washem

Rozpoczynamy ścieranie nadmiaru farby

Patyczki do uszu są bardzo fajne, ale sporo ich zużywa się do ścierania. Przydają się tam, gdzie jest ciasno. Do większych powierzchni używam papierowy ręcznik, lub widoczne niżej płatki kosmetyczne (nie z waty – te są faktury takiego grubszego papierowego ręcznika). Zamaczamy w rozcieńczalniku, tym samym, którym zrobiliśmy wash. Odsączamy nadmiar, aby nie rozlać po modelu rozcieńczalnika, bo rozmyje nam farbę. Patyczek/papier ma być tylko lekko wilgotny. Ostrożnie ścieramy efekt starając się działać zawsze w poprzek zapuszczonej linii (w ten sposób nie wytrzemy z niej farby). Wokół okrągłych elementów jak nity i śruby czyścimy z szczególnym wyczuciem, tu lepiej może sprawdzić się pędzel.

Zmywanie trudno dostępnych miejsc pędzelkiem

Zmywanie trudno dostępnych miejsc pędzelkiem

Ścieranie wosha patyczkiem do uszu

Ścieranie wosha patyczkiem do uszu

Wytarte koło po lewej, po prawej jeszcze przed ścieraniem

Wash w modelarstwie

Malowanie figurek

Wash na modelu

Po lewej przed, po prawej po wash’u

Na koniec lakier mat

Ponieważ użyliśmy wcześniej lakieru byłyszczącego, pozostawił on nienaturalną, świecącą warstwę, którą należy zmatowić. Psikami więc na model lakierem matowym, kilka transparentnych warstw.

Model na górze przed warstwą, na dole po warstwie lakieru matowego

Figurki po zmatowieniu

Figurki po zmatowieniu

Bonusowy akapit.

Czy zamiast olejnych farb mogę użyć te, którymi malowałem model?

Tak naprawdę nawet farby plakatowe mogą posłużyć pod łosz. Farby akrylowe znacznie gorzej sprawdzają się przy technice wash, ponieważ bardzo szybko zasychają i znacznie trudniej się je ściera. Łatwo uszkodzić powłokę bazowej farby. Do zalet farb akrylowych można zaliczyć z pewnością możliwość zastosowania tych samych kolorów, których użyliśmy do malowania, odpowiednio przyciemnionych np. poprzez dodadnie kilku kropel czerni. Aby zrobić akrylowy wash, nie możemy jednak posłużyć się szybko parującym rozcieńczalnikiem, potrzebne jest inne medium, polepszające dodatkowo właściwości przepływowe tej farby i ułatwiające jej późniejsze wycieranie. Jako przykład posłużyć może wash z farbki akrylowej i ….nabłyszczacza do zmywarek (są też metody z płynem do naczyń). Użyłem takiej mikstury przy podkreślaniu oczodołów malując twarze figurek w poprzednim wpisie.

wash akrylowy

wash akrylowy

wash akrylowy