Jak zrobić obicia na modelu – Technika obić gąbką – prosta i efektowna!

MODELARSTWO OD PODSTAW

Jak zrobić obicia na modelu – Technika obić gąbką – prosta i efektowna!

obicia na modelu

Obicia farby na modelu wyglądają bardzo efektownie, wykonywane najczęściej na wojskowych pojazdach i samolotach, nadają im pazur i realistyczny szlif. Każdy faktycznie eksploatowany w ciężkich warunkach sprzęt, zwłaszcza wojskowy nosi na sobie ślady zużycia, a obicia, otarcia i zadrapania zbiera praktycznie na każdym kroku. Warto to odzwierciedlić na modelu. W tym tekście przedstawiam jak zrobić obicia na modelu z wykorzystaniem gąbki zamiast pędzla, czyli szalenie popularnej i cudownej w swojej prostocie technice weatheringu.

Technika obić i drapań, zwana jest też często z j. angielskiego „chipping”

Wykonywana pędzelkiem, czyli po prostu malowana jest trudna w kontroli, obicia nie są tak drobne i randomowe jak z użyciem gąbki. Dlatego też skupiamy się na niej. Taka jakiej potrzebujemy jest do znalezienia wszędzie – ja najbardziej lubię gąbkę tapicerską, którą miałem akurat wypchaną przesyłkę z „alledrogo”. Możesz użyć także gąbki do mycia naczyń czy kąpieli, ale celuj w te miękkie i gęste, a nie szorstkie i o dużych „oczkach”. Kawałek gąbki jaki posiadam wystarczy mi na lata.

obicia gabka

Oprócz gąbki potrzebujemy także odpowiedni kolor farbki do naszych obić. Należy pamiętać, że stal pod wpływem warunków atmosferycznych szybko śniedzieje więc wystrzegajmy się kolorów błyszczących – tu najlepiej wygląda ciemny brąz. W sprzedaży są specjalne kolory farb do chippingu, mające idealny odcień. Kiedyś używałem z powodzeniem także koloru mahagony z Mr. Hobby. Jeżeli chcesz jednak robić „świeże” obicia, pamiętaj o tym, że stal używana do pancerzy nie świeci się jak polerowane felgi, więc także dobierz ciemny, brudno-stalowy kolor. Jest jeszcze kwestia samolotów, których poszycia są wykonane z aluminium – tu już wybór jest oczywisty – aluminium nie rdzewieje i nie śniedzieje.

Dla mnie kolor z wyboru to akrylowa farbka „chipping” od Ammo of Mig. Jeśli nie masz takiej, a posiadasz jakieś jaśniejsze matowe brązy, możesz wymieszać je z kolorem czarnym, również koniecznie matowym:

jak zrobić obicia na modelu

Jak wykonać obicia gąbką

  1. Urwij kawałek gąbki, taki aby go swobodnie złapać w dwa palce,
  2. Przygotuj kropelkę farby,
  3. Ściśnij gąbkę i nasącz farbą,
  4. Pacając po czystej kartce lub papierowym ręczniku odsączaj do momentu, aż zacznie zostawiać bardzo rozproszone ślady, bez rozlewania się farby. Gąbka musi być przesuszona. Im bardziej będzie, tym delikatniejsze obicia będą,
  5. Delikatnymi pacnięciami odciskaj fakturę gąbki w wybrane miejsca. Nie smaruj, nie dociskaj – to ma być tylko muśnięcie:

malowanie obić w modelarstwie

technika obić gąbkąObicia gabkajaka farbka do obićodpryski farby na modelu jak zrobić

Gdzie i kiedy wykonać obicia

Kiedy wykonywać to kwestia upodobań. U mnie kolejność wygląda tak: malowanie – kalki – wash – obicia. Niektórzy stosują obicia przed washem. Ma to sens jeśli chcemy robić ogólny wash, brudzący model. Trzeba jednak wtedy obicia również zabezpieczyć lakierem matowym, w przeciwnym razie rozpuszczalniki użyte do wash’a mogą nam zmyć obicia.

Gdzie? Oczywiście wiele zależy od tego jak chcemy model przedstawić – lekko, czy mocno spracowany. Przede wszystkim będą to wszelkie ranty i wystawione na otarcia miejsca. Także tam, gdzie porusza się załoga pojawią się obicia. Ważne, aby gąbką nie działać punktowo. Staraj się robić bardziej wzdłużne, dłuższe fragmenty modelu, niż pojedyncze placki.

Jak robić obicia na modelu za pomocą gąbki, raz jeszcze

  • Najważniejsze jest wyczucie gąbki.
  • Poćwicz najpierw na jakimś innym przedmiocie, np. wieczku jakiegoś opakowania po margarynie. Zobacz, jak naciskać na ranty, aby nie zrobić plamy, tylko odpryski.
  • Gąbką należy delikatnie przyłożyć, nie przytrzymywać, nie maziać, nie smarować. Szybkie ruchy sprawdzą się najlepiej.
  • Staraj unikać się robienia skupisk punktowych obić, obicia na modelu rób bardziej rozlegle wzdłuż paneli, rantów, wokół włazów.
  • Ciesz się fantastycznym efektem!

Jaki efekt dają odpryski farby na modelu z użyciem gąbki?

  • model przed zastosowaniem techniki:

  • po zastosowaniu techniki obić:

technika obić i drapań na modelu

techniki weatheringu

brudzenie modelu

odpryski model